lørdag 27. juli 2013

Secrets


Et bilde tatt sommeren 2007, som har hatt UTROLIG mye å si for min foto interesse. Bildet ble tatt nært ett sted der vi brukte å være hver sommer da jeg var barn.

Ja- jeg startet å ta bilder lenge før dette, men det var mye av responsen på og rundt dette bildet som gjorde at foto ble mer interessangt for min del. Jeg meldte meg på ungdommens kulturmønstring (UKM) i kommunen, og gikk videre til fylkesnivå - veldig spennende for meg i en alder av 13-14 år.

Jeg ble sommeren etter - etterspurt til å stille ut noen av mine bilder under en festival arrangert i kommunen. Det gjorde jeg såklart - selv om de jeg stillte ut bildene sammen med, solgte unna bildene og maleriene sine fort, valgte jeg å ikke selge noen, for det var aldri om å tjene penger, men å få uttrykke seg med ett kamera.

Det var i den tiden at jeg fant ut at foto var "min" greie. Jeg hadde kameraet med meg over-alt. Bokstavelig talt, det var med i veska eller sekken (eller lomma, forsåvidt også) - oppå, under, inni, bakom, framfor, hvor var jeg ikke.

Men tilbake til bildet - Navnet kommer litt av bildet - hva finnes bak den låste dør? hvorfor er det så viktig å stenge døren til fortiden? Hvilke hemligheter er bak denne døren? Bildet satte i gang en slags nyskjerrighet.

Rent teknisk er nokk ikke bildet perfekt, tatt en solskinnsdag, hånholdt med et automatisk kompakt-kamera.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar